logo_fundacja_internet_ikon

Fundacja Kultury Buddyjskiej

Zapis spotkania z J. Św. Karmapą.

Zespół Audiencja prywatna: poprosiliśmy (Ania Hosner, Włodek Llas, Janek Gegalo, Adam i Joasia Grela) J. Św. Karmapę o błogosławieństwo i wskazówki do praktyki. Wypowiedz J. Św. odtworzona z pamięci (nie można nagrywać): “Najważniejsza jest wzajemna życzliwość i pomaganie sobie. Praktykujemy po to, żeby rozwinąć bodhiczitę. Starajmy się przede wszystkim praktykować z myślą o dobru innych. Dla mnie osobiście jest to najważniejsze”. Ponadto zaprosiliśmy J. Św. […]

Wykład dla społeczności buddyjskiej

Tenzin Gjaco, XIV Dalajlama, tyb. ལྷ་མོ་དོན་འགྲུབ་ WARSZAWA 13. 05. 2000 r. Tematem mojego wystąpienia będzie dharma Buddy. Na początku jednak chciałbym jasno powiedzieć, że gdziekolwiek na Zachodzie odwiedzam kraje, które są tradycyjnie chrześcijańskie, judaistyczne czy muzułmańskie, zawsze powtarzam, że lepiej trzymać się własnej wiary. Buddyzm jest jedną z ważnych religii Wschodu. Powtarzam więc, ogólnie rzecz biorąc, lepiej […]

Wspaniało myślność

Czogjam Trungpa Rinpocze  Wspaniałomyślność, Dana jest jedną z sześciu Paramit, czyli transcendentnych działań. “Par” dosłownie znaczy “drugi brzeg”. Faktycznie to słowo jest używane w języku potocznym w Indiach i oznacza drugi brzeg rzeki. “Mita”, to ten, kto się tam dostaje. Tak więc, Paramita oznacza to dzięki czemu osiąga się tamten brzeg. Niektórzy uczeni tłumaczą Paramity jako “Sześć Doskonałości”. W pewnym sensie są to doskonałe działania, ale […]

Tantra

Czogjal Namkhai Norbu Wadżra Symbolem tantry jest wadżra, która ma pięć rozgałęzień z obydwu końców i kulę w środku. Ta kulka czyli thigle reprezentuje nasz potencjał. Oznacza to, że nasz prawdziwy stan nie posiada żadnych ograniczeń ani nie ma w nim żadnego rodzaju podziałów na to czy tamto. Na poziomie relatywnym występują manifestacje wszelkiego rodzaju aspektów, z których dwoma głównymi są nieczysta […]

Szlachetna ośmioraka ścieżka

John Powers Ośmioraka ścieżka stanowi ostatnią z “czterech szlachetnych prawd” Buddy. Są one następujące:  prawda o cierpieniu,  prawda o przyczynie cierpienia,  prawda o ustaniu cierpienia. Cztery szlachetne prawdy obejmują całość buddyjskiej ścieżki. Prawda o cierpieniu wskazuje na podstawowy problem egzystencji, a prawda o powstawaniu cierpienia ukazuje źródła owego problemu. Trzecia prawda głosi, że negatywne elementy ludzkiej kondycji nie są niezmienne, czwarta zaś […]

Szamanizm, Bon, Buddyzm

John Reynolds Stara, przedbuddyjska religia Tybetu, bon, istnieje po dziś dzień. Oficjalna historia buddyzmu została napisana w wiekach średnich i jej głównym celem była gloryfikacja tej religii. Według tej historii przed przybyciem buddyzmu do Tybetu nie było tam żadnej kultury, a w czasach Buddy Tybetańczycy nie różnili się wiele od stada małp o czerwonych pyskach. Byli dzikusami i dopiero po wprowadzeniu buddyzmu stali się ludźmi. […]

Różne rodzaje energii i osiem klas istot

Namkhai Norbu Rinpocze Kiedy w tradycji Bon, wyjaśnia się funkcjonowanie energii, mówi się przede wszystkim o czterech lub pięciu elementach, w szczególności o ziemi, wodzie, ogniu i powietrzu. Te elementy są bardzo podobne do, występujących w chińskich i tybetańskich systemach astrologii. Istnieje pięć głównych tybetańskich symboli zwierzęcych. Na flagach modlitewnych z mantrami, które nazywane są “lung-ta”, w czterech ich rogach znajdują się cztery symboliczne […]

Rozważania o etyce na XXI stulecie

Tenzin Gjaco, XIV Dalajlama, tyb. ལྷ་མོ་དོན་འགྲུབ་ Bracia i Siostry! Jestem bardzo szczęśliwy, że mogę być tu z wami. W wszyscy jesteśmy takimi samymi istotami ludzkimi. W każdym z nas tkwi taki sam potencjał, potencjał budowania i potencjał niszczenia, jednakowy we wszystkich. Wspólne nam wszystkim jest także pragnienie prowadzenia szczęśliwego życia. Jestem głęboko przekonany, że celem naszego życia jest szczęście i radość, a prawo […]

Natura i rodzaje snów

Namkhai Norbu Rinpocze Opisując świat zjawiskowy, który na ogół uważamy za rzeczywisty, Budda Śakjamuni używa w jednej z sutr wielorakich metafor. Te metaforyczne opisy porównują naszą rzeczywistość do spadającej gwiazdy, złudzenia optycznego, migocącej lampki maślanej, kropel rosy o świcie, baniek na wodzie, błyskawicy, snu i obłoków. Według Buddy cała złożona egzystencja, wszystkie dharmy, a w istocie wszystkie zjawiska, są faktycznie nierzeczywiste i bezustannie […]

Prawdziwe serce smutku

Czogjam Trungpa Rinpocze. Wyobraź sobie, że siedzisz nago na ziemi dotykając gołymi pośladkami ziemi. Ponieważ nie nosisz czapki ani szalika, zostajesz także wystawiony na wpływ nieba nad tobą. Jesteś wciśnięty między niebo a ziemię: nagi mężczyzna lub naga kobieta siedząca pomiędzy niebem a ziemią. Ziemia to zawsze ziemia. Zawsze pozwala każdemu usiąść na sobie, nigdy się nie […]